تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند ، شکسپیرگو زیاد داریم

به گزارش مجله سرگرمی، مسعود دلخواه با تاکید براینکه موضع گیری مدیران تئاتر مسیر آینده این هنر را نشان می دهد، گفت: با توجه به وضعیت تبلیغ و معرفی تئاتر در تلویزیون و رادیو معتقدم این دو باید در یک دادگاه فرهنگی محاکمه شوند.

تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند ، شکسپیرگو زیاد داریم

به گزارش خبرنگاران، عصر سه شنبه 27 آذرماه نشستی رسانه ای با حضور جمع زیادی از عوامل نمایش شاه لیر که در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا می گردد، در سالن کنفرانس این مجموعه و با حضور تعداد کمی از اهالی رسانه برگزار گردید.

در این نشست مسعود دلخواه درباره اجرای نمایشی از شکسپیر گفت: شکسپیر میراث فرهنگی همه زمینیان است، مثل مولوی و حافظ. او بخشی از تئاتر ملی هر سرزمینی است چون آثارش برای همه نوشته شده است و متن های نمایشی شکسپیر هم برای مخاطب عام است و هم مخاطب خاص.

مسعود دلخواه: دیگر ترسم ریخته است

او در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره زمان حدودا چهار ساعتی نمایش که برای مخاطب امروز ممکن است طولانی و سخت باشد چرا که فضای مجازی عادات بسیاری را در خواندن و دیدن تغییر داده است؟ اعلام کرد: شکسپیر متن شاه لیر را با همین زمان نوشته ولی آنچه از شکسپیر در ایران اجرا شده معمولا فرزندانی ناقص و در واقع چکیده ای از آثار او بوده است. با این حال به نظرم تصور غلطی از تماشاگر ایرانی داریم و من زمانی فهمیدم این تصور غلط است که نمایش بیگانه را اجرا کردم و آن موقع متوجه شدم ما یک قشر فرهیخته فرهنگی هم داریم که باید مورد توجه باشند، به همین دلیل ترسم از این موضوع ریخته بویژه آنکه در همین نمایش هم که وقفه ای کوتاه برای استراحت درنظر گرفته شده تعداد کمی از تماشاگران رفته اند.

کارگردان شاه لیر درباره بحث تبلیغاتی که در نشست مطرح شد و در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران که طبق آمار رسمی اعلام شده تعداد مهمانان این نمایش و نیز دیگر نمایش های تئاتر شهر بسیار زیاد است و آیا این نوع بلیت ها به ضرر نمایش ها نیست؟ گفت: سیستم حاکم بر تبلیغات تئاتر ما، مناسبات بین دولت، تئاتر خصوصی و تئاتر دولتی یک شبه به وجود نیامده و یک شبه هم حل نمی گردد، اما برای من به عنوان یک کارگردان با سابقه ناراحت نماینده است که به جای تمرکز بر نمایش باید دنبال شهرداری و بنر تبلیغاتی باشم و حس می کنم به من توهین شده است. الان دغدغه منِ کارگردان مسائل مالی وتبلیغات شده و فقط 20 درصد استعدادم را صرف اجرا می کنم چون 80 درصد بقیه را باید برای موارد دیگر خرج کنم.

تلویزیون و رادیو باید در دادگاه فرهنگی محاکمه شوند

دلخواه با انتقاد از وضعیت تبلیغات در صدا و سیما و برنامه های کم آن ها ادامه داد: تلویزیون و رادیو باید در یک دادگاه فرهنگی محاکمه شوند، چون مگر یاری به تئاتر باید صدقه ای باشد؟

وی افزود: در هیچ جای جهان بلیت مهمان (برای تئاتر) وجود ندارد و ما هر شب 15 بلیت مهمان داریم و اکثر مهمان هایی که می آیند برای گروه نیستند و البته این سیاستی است که حاکم است.

کارگردان مفیستو همچنین گفت: جدا از این ها نکته ای که باید بگویم این است که تئاتر ما باید سر و سامان پیدا کند. یک جوان تازه فارغ التحصیل شده شاید انگیزه و توانش را داشته باشد که پیگیر این همه امور مربوط به اجرا باشد ولی به هر حال اتفاقی عجیب است ضمن اینکه ما تا به حال هیچ یاری هزینه ای از دولت دریافت نکرده ایم ولی آقای کرمی (مدیر کل هنرهای نمایشی) قول داده اند که یاری گردد تا ما متضرر نشویم.

او اعلام نمود: ما از اجرای این نمایش بازخورد خوبی گرفته ایم و واکنش ها از سوی کسانی که بویژه از شهرستان آمده اند برایم بسیار ارزشمند است، چون بدون اینکه تجاری بودن کار را اولویت قرار دهیم این رخ داده و موضع گیری مسئولان در این شرایط نشان می دهد مسیر آینده تئاتر چه خواهد شد. مسئولان تئاتری ما در نقش لیر شاه هستند تا سره را از ناسره و تملق و صداقت را از هم تشخیص دهند. همه ما هم کُردلیا هستیم و حال باید تشخیص داده گردد که آیا این نوع تئاتر، باید حمایت گردد یا آن هایی که تملق و چاپلوسی دارند؟

در این بخش نادر مشایخی آهنگساز و رهبر گروه موسیقی این نمایش درباره زمان نمایش اظهار کرد: فکر نمی کنم عادت تماشاگر ایرانی به زمان کوتاه یک کار باشد و این شگردی از طرف سرمایه داری است که زمان کوتاه باشد تا به این ترتیب کم بودن زمان باعث کمتر فکر کردن مردم گردد. این دقیقا چیزی است که 30 سال است در اروپا روی آن فکر می گردد و مثلا از تلویزیون اتریش برنامه هایی 12 ساعته برای تئاتر پخش می گردد تا در مقابل شگرد سرمایه داری به نتیجه ای دیگر برسد و این زمان طولانی باعث تفکر گردد.

انتقاد دلخواه از مدیر تئاتر شهر

در ادامه دلخواه در پاسخ به دیگر سوال خبرنگاران درباره حادثه شمشیر خوردن یکی از بازیگران و پیگیری هایی که گفته بود برای بیمه بازیگران انجام می گردد گفت: در این نمایش سانحه فقط شامل آقای علی اکبری نیست و افراد دیگری را هم داشتیم که حالشان بد شد و اورژانس به اجرا آمد. در این راستا ما یکصد بازیگر را بیمه مسئولیت کردیم ولی از مسئول تئاتر شهر انتقاد دارم که فراموش کرد به ما بگوید سالن بیمه بوده و نمی دانم چرا نگفتند چون ما این همه هزینه کردیم بدون اینکه از چنین موضوعی اطلاع داشته باشیم.

بهترین سالن تئاتر جمهوری اسلامی این است؟

در این نشست همچنین مهدی سلطانی در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: اگر نمایشی خسته نماینده باشد پنج دقیقه هم زیاد است و اگر جذاب باشد 4 ساعت هم طول بکشد، مخاطب دارد. در اروپا نمایشهایی بوده که از طلوع آفتاب آغاز شده و غروب آفتاب تمام شده و مردم شام و نهار خود را هم همانجا خورده اند. البته پاشنه آشیل ما ممکن است همین زمان باشد چرا که عده ای فکر می نمایند چطور روی این جایگاه ها چهار ساعت بنشینند و بعد بخاطر رودربایستی نتوانند بروند.

او افزود: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که هنر و فرهنگ در اولویت نیست و خیلی ها دوست دارند بودجه هنر صرف جاهای دیگری گردد، اصلا فضیلت یعنی کار هنری نکردن در حالی که کاری که تئاتر به لحاظ اخلاقی و اجتماعی انجام می دهد کمتر از آنچه یک مسجد انجام می دهد، نیست. در ایران بسیاری از هنرپیشه های امریکایی شناخته شده هستند و امریکا با ابزار فرهنگی، فرهنگ و هنر خودش را توسعه می دهد ولی ما با وجود توانایی و استعداد بالا به آن موفقیت نرسیدیم. از ان سو وقتی جشنواره ای برگزار می گردد مهمانان خارجی می آیند و روی این جایگاه های بهترین سالن ما (تئاتر شهر) می نشینند و می گویند، بهترین سالن تئاتر جمهوری اسلامی این است؟

این بازیگر با بیان اینکه ان شاءالله مسئولان که برخی فقط اسم فرهنگی روی خود دارند توجهی به این مسائل نمایند ادامه داد: ما مشکل فرهنگی هم داریم مثلا وقتی سالن های سینما با یک چهره و کمدی مبتذل پر می شوند قابل تامل است و خوشا به حال کشوری که آثار هنری اش از آثار غیرهنری اش بیشتر است.

سلطانی گفت: من در خارج از کشور تئاتر خوانده ام و می گویم که لیر شاه شاخصه های تئاتری زیادی دارد و برای دانشجویان مفید است، اما دانشجویان، اساتید دانشگاه و هنرمندان کجا هستند که لااقل کار را نقد نمایند؟

او در انتها صحبت های خود تاکید نمود: کسانی که به دیدن نمایش نمی آیند ترس از زمان (نمایش) دارند ولی آن هایی که می آیند مشعوف می شوند و در این میان آقای دلخواه قطعا تمهیداتی درنظر گرفته از جمله موسیقی که توسط آقای مشایخی اجرا می گردد.

پاوه نژاد: سخت افزار امروز تئاتر شهر، منهدم تر از گذشته شده

الهام پاوه نژاد دیگر بازیگر این نمایش هم در سخنانی اعلام کرد: چند سالی از آخرین کاری که در تئاتر شهر داشتم گذشته و سال جاری متوجه شدم شرایط سخت افزاری سخت تر و منهدم تر از گذشته بود. خواهش من از مسئولان این است که اندکی از آنچه در جشنواره ها بریز و بپاش می گردد و آخر هم نمی فهمیم در آن ها چه اتفاقی افتاده است، صرفه جویی گردد تا برای بخشی از تئاتر شهر، این خانه ما خرج نمایند چون تهویه تئاتر شهر واقعا اذیت نماینده است و نه حق ما است که به عنوان فراوری نماینده یک اثر نمایشی در این شرایط باشیم و نه تماشاگر که برای چنین وضعی هزینه کند.

بهاره رهنما: شکسپیرگو زیاد داریم و شکسپیر بین، کم

بهاره رهنما هم در بخش انتهای نشست گفت: متاسفانه (در میان اهالی فرهنگ و هنر هم) شکسپیرگو زیاد داریم ولی شکسپیربین کم داریم و جای تعجب و نقد است که حتی برخی منتقدان خوب هم می گفتند چرا ما باید سه ساعت بیایم شکسپیر ببینیم؟ همه چیز ما ویترین شده است.

او با اشاره به اینکه یک زمانی حضور روی صحنه سالن اصلی یک اتفاق خیلی بزرگ در زندگی یک بازیگر تئاتر بود ولی الان اصلأ مزیتی محسوب نمی گردد افزود: فضای فرهنگی اهالی فرهنگ ما خیلی فقیرتر از ذهن فرهنگی مردم ماست و من خوشحالم کسانی به دیدن این نمایش آمدند که برای اولین یا دومین بار بود در زندگی شان تئاتر می دیدند و تا آخر هم تماشاگر کار بودند.

در این نشست، تعداد دیگری از بازیگران و نیز قاسم جعفری مشاور پروژه هم حضور داشتند.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8565

به "تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند ، شکسپیرگو زیاد داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون و رادیو دادگاهی شوند ، شکسپیرگو زیاد داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید