دانشجویان علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند، بسیاری ازآنهاشخصیت های برجسته طب مملکت را نمی شناسند

به گزارش مجله سرگرمی، سرپرست وزارت بهداشت تاکید نمود: دانشجویان علوم پزشکی کشور تک بعدی تربیت می شوند، این دانشجویان دچار بی خویشتنی شده و به فرهنگ و اقلیم ایرانی وابستگی ندارند و به همین دلیل پا در رکاب هستند. دانشجویان ما با فرهنگ ایرانی پیوند نخورده اند و این موضوع نیز یکی از مسائل بزرگ در آموزش پزشکی کشور تلقی می گردد.

دانشجویان علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند، بسیاری ازآنهاشخصیت های برجسته طب مملکت را نمی شناسند

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید نمکی در نشست شورای عالی اخلاق پزشکی، گفت: اخلاق در پزشکی، منفک از اخلاق در جامعه نیست، نمی توان گفت که جامعه پزشکی، گروهی عاری از مشکل و خطای اخلاقی باشد ولی سایر بخش های جامعه را درگیر اپیدمی فروپاشی اخلاق در نظر گرفت. به قول سعدی، اقوام روزگار به اخلاق، زنده اند، قومی که گشت فاقد اخلاق، مردنی است.

نمکی در زمینه بروز فروپاشی اخلاقی در حوزه های مختلف هشدار داد و گفت: بزرگ ترین و خورنده ترین موریانه چارچوب اخلاق، ریا، سالوس و دنیاطلبی است که متأسفانه این روزها در کشور کم دیده نمی گردد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: بنابراین، تا اخلاق پزشکی با اخلاق اجتماعی در نیامیزد، دچار بیراهه شده ایم، لذا نباید این تصور وجود داشته باشد که در میان یک اقیانوس آلوده، جزیره پاکیزه ای می توان ساخت.

سرپرست وزارت بهداشت، توضیح داد: طبیبان ما در تشخیص بیماری ها و طبابت مهارت دارند، اما بعضی ممکن است بیمار را به عنوان درآمد و کالا در نظر بگیرند. چرا باید اینگونه باشد؟ شاید دلیل این امر، آن باشد که در کشور و در وادی های مختلف از آغاز فروپاشی اخلاق رنج می بریم. اما چنانچه فساد اخلاقی در قشر طبیب و روحانی (که دو قشر مرجع جامعه هستند) بروز اجتماعی پیدا کرد، البته مملکت دچار گرفتاری های بزرگ تری خواهد شد.

نمکی بیان نمود: چنانچه با تشکیل کمیته اخلاق نیز موفقیت هایی حاصل نگردد، نباید نگران شد، چرا که مشکل از ساختار کمیته نیست، بلکه شاید به این دلیل است که لزوماً در یک مجموعه و اتمسفر اخلاقی زندگی نمی کنیم.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه جامعه پزشکی نباید خود را به موج فروپاشی اخلاق بسپارد، مطرح کرد: جامعه پزشکی باید بتواند، هر لکه آلوده ای را به سمت پاکی سوق دهد، به طوری که هر مطبی در شهر، فانوس هایی در شب های تاریک و ملجا انسان ها تلقی گردد. جامعه پزشکی نباید به موج فروپاشی اخلاق تن داده و این جهت را ادامه دهد، چراکه در این حرفه پاکیزگانی داریم که هنوز هم سمبل انسانیت، اخلاص و بزرگ منشی هستند و نباید این سمبل ها را فدای افرادی کنیم که می خواهند حرمت این حرف را درهم بشنمایند.

نمکی، روپوش سپید پزشکی را به لباس احرام تشبیه کرد و گفت: هر پزشکی از ابتدا با پوشیدن این لباس، قصد طواف عشق به دور مردم و نیازمندان به امر درمان را می نماید، اما اینکه چگونه این امر کم رنگ شده، نیازمند تحلیل و واکاوی است.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه برای نهادینه سازی بحث اخلاق در پزشکی نباید به دنبال منابع خارجی بود، گفت: با مسائل اخلاقی در سطح بین المللی آشنایی دارم، اما کشور ما مدل ملی می طلبد. این اقلیم، اقلیمی نیست که همانند کشورهایی که فرهنگ عظیم و دیرینه ایران را ندارند، یکسان پنداشته گردد.

نمکی در تشریح واژه طبیب و حکیم در طب قدیم به اشعاری از حافظ اشاره نمود و گفت: به قول حافظ، دردم نهفته به ز طبیبان مدعی، باشد که از خزانه غیبم دوا نمایند. یا تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد، وجود نازکت آزرده گزند مباد و در شعر دیگری گفته، مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ، کجاست فکر حکیمی و رأی برهمنی. پیداست که حافظ در این اشعار، زمانی که از طبیبان مأیوس می گردد، به سراغ حکیم رفته و از طبیبان گله می نماید. در زمان حافظ نیز، بین طبیب و حکیم تفاوت وجود داشت. اطبای قدیم، تنها به مسائل درمانی واقف نبودند، بلکه این اطبا با مسائل دیگری همچون، حکمت، فلسفه، موسیقی، ادبیات و عرفان نیز آشنایی داشتند و عاری از عوارض دنیاطلبی بودند.

سرپرست وزارت بهداشت، تاکید نمود: در طراحی مدل ملی اخلاق پزشکی، باید به سراغ احیای شخصیت های برجسته تاریخ طب مملکت برویم. بسیاری از دانشجویان پزشکی، این شخصیت های بزرگ را نمی شناسند، به همین دلیل است که دچار بی خویشتنی شده ایم. نمی توانیم دانشجوی فارغ التحصیل را وقتی آراسته به اصول اخلاقی نیست، با متدهای پلیسی و قضائی به راه بیاوریم. می گردد از این روش ها یاری گرفت، اما اصلاح گر جامعه نیست، اخلاق با سرنگ به انسان ها تزریق نمی گردد، اخلاق با شلاق تحمیل نمی گردد، بلکه اخلاق جزو لاینفک وجود انسان ها است. اگر فردی با اصول اخلاقی وارد این حرفه شد، اخلاق مدار رفتار خواهد نمود و چنانچه فردی جدا از اصول اخلاقی باشد، با زندان و پلیس نیز نهادینه سازی نمی گردد.

رطب خورده منع رطب کی کند؟

نمکی با بیان اینکه در مراکز تصمیم گیری تعارض منافع وجود دارد، توضیح داد: رطب خورده منع رطب کی کند؟ این ضرب المثل گویای آن است که چنانچه در مراکز تصمیم گیری اخلاق حرفه ای نهادینه نگردد، نمی توان از جامعه این توقع را داشت. چگونه وقتی خودمان اخلاق را رعایت نمی کنیم، به بقیه تاکید کنیم؟ بنابراین تا تصمیم گیران، درست رفتار ننمایند، نمی توان از مردم و جامعه توقع رعایت بهینه اصول اخلاقی را داشت.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه در نهادینه سازی اصول اخلاق حرفه ای، تفکر جزیره ای، جواب نمی دهد، مطرح کرد: اصول اخلاقی باید در قالب یک مدل ملی و به صورت ادغام یافته طراحی و تدوین شده و در آن اصول اخلاق در حوزه آموزش، درمان، پژوهش و نظام پزشکی با نظم خاصی مطرح شوند.

نمکی با بیان اینکه باید فراتر از حرفه، در رابطه با اعتلای اخلاق در جامعه مطالبه گری کنیم، اضافه نمود: برای مثال، وقتی مجموعه درهم تنیده صنعت دارو را در اختیار چند نفر محدود است که حمایت می شوند، سخت است که به چند داروساز تازه کار که در تأسیس داروخانه ای مشارکت نموده، اخلاق مداری آموزش بدهید. اینها مسائل مغفول مانده ای است که همه ما را زیر آوار نابود خواهد نمود.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: اسطوره های اخلاقی بزرگ در کشور در حال ازبین رفتن هستند. دانشجویان و فارغ التحصیلان ما اسطوره های اخلاقی را گم نموده اند و آموزش اخلاق حرفه ای دچار تزلزل شده است. بنابراین یکی از گرفتاری های ما در این زمینه، این است که الگوها و اسطوره های اخلاق حرفه ای مان فروریخته اند.

نمکی بیان نمود: در آموزش های پزشکی، باید دانشجوی جامعه محور تربیت گردد. این دانشجویان از جامعه بریده اند و از وضعیت مردم خبر ندارند. باید در آموزش ها، ساختار صحیح طراحی گردد، باید در آموزش های طب به دانشجویان یاد بدهیم که مردم ذی قیمت تر از بعضی منافع مادی آنها هستند. مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت را در آموزش ها دخیل نمی کنیم، بنابراین دانشجو در آموزش های علوم پزشکی، فقط یاد می گیرد که بیماری چیست و درمان و داروهای آن چیست.

سرپرست وزارت بهداشت تاکید نمود: دانشجویان علوم پزشکی کشور تک بعدی تربیت می شوند، این دانشجویان دچار بی خویشتنی شده و به فرهنگ و اقلیم ایرانی وابستگی ندارند و به همین دلیل پا در رکاب هستند. دانشجویان ما با فرهنگ ایرانی پیوند نخورده اند و این موضوع نیز یکی از مسائل بزرگ در آموزش پزشکی کشور تلقی می گردد.

به گزارش وبدا، نمکی با بیان اینکه انسان بی خویشتن به هر سمتی گرایش پیدا خواهد نمود، ادامه داد: فارغ التحصیلان علوم پزشکی ما با فرهنگ غنی کشور و سعدی، حافظ، مولانا و فردوسی بیگانه هستند و می توان گفت، زمانی که انسان تعلق خاطر نکند، به سمت بی خویشتنی رفته و انسان بی خویشتن نیز به سمت دنیاطلبی خواهد رفت. باید در آموزش ها و روش های مدیریتی تجدید نظر گردد. باید سعی کنیم، انسان های پاک دست تری را برای اداره امور مملکت برگزینیم تا فروپاشی اخلاق صورت نگیرد، در نهایت اینکه به یکدیگر یاری کنیم تا یک ساختار ادغام یافته در نظام پزشکی کشور برای توسعه اخلاق پزشکی برگزینیم.

سرپرست وزارت بهداشت در خاتمه گفت: موضوع اخلاق فقط یک موضوع حرفه ای و صنفی نیست، بلکه یک موضوع ملی است و چنانچه در تمام ارکان کشور اخلاق نهادینه نگردد، فروپاشی اخلاق با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد نمود. همچنین، در حرفه پزشکی باید به یکدیگر یاری کنیم که همکاران پزشک ما مورد هجمه های بیرون حرفه قرار نگیرند و چنانچه لکه ای از بی اخلاقی در این حرفه مشاهده شد نیز، باید پیش قدم شده و خودمان این لکه را از دامن پاک کنیم.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11235

به "دانشجویان علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند، بسیاری ازآنهاشخصیت های برجسته طب مملکت را نمی شناسند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان علوم پزشکی تک بعدی تربیت می شوند، بسیاری ازآنهاشخصیت های برجسته طب مملکت را نمی شناسند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید