روستای دَرَک زرآباد

به گزارش مجله سرگرمی، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران سفری به یکی از روستاهای بسیار زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان یعنی روستای دَرَک زرآباد خواهیم داشت تا شما را با این جاذبه بی نظیر آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

روستای دَرَک زرآباد

دَرَک یا درگ در زبان محلی به معنی سکونت در کنار دریا است.سواحل روستای دَرَک، در بخش زرآباد شهرستان کنارک، در استان سیستان و بلوچستان نه تنها یکی از خاص ترین سواحل ایران که از بی نظیرترین سواحل جهان است. جایی که آب های فیروزه ای عمان و اقیانوس هند به هم می رسند، ساحل درک با تپه رمل ها و نخل ها صحنه های بدیعی را رقم می زند.تعداد سواحلی در جهان که تپه رمل ها و نخل ها را در کنار خود داشته باشند به تعداد انگشتان دست ها نمی رسد.

جهتهای معمول طبیعت گردی در ایران را کنار می گذاریم و ماجراجویی متفاوتی را شروع می کنیم تا به سیستان و بلوچستان برسیم. روستای دَرَک و ساحل شگفت انگیز و رویایی آن امروز میزبان ماست. مقصد، یکی از آبادی های بخش زرآبادِ شهر کنارک، در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که در امتداد ساحل دریای مکران یا عمان جای خوش نموده و گردشگران را به سوی خود می خواند. روستای درک مکانی ست که در آن صحرا به دریا می پیوندد و ساحل شنی آن با چشم اندازی منحصر به فرد که در هیچ جای ایران دیده نمی گردد، شما را به دل داستان ها و ترانه های خیال انگیز فرو می برد؛ ساحلی خاص و بی نظیر که مشابه آن را تنها در چند نقطه جهان می توان مشاهده کرد. در کنار اینها، تماشای تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، کوه و جنگل، گله های گوسفند، بز و شتر همه در یک جا، موهبتی ست که تنها در درک نصیب تان می گردد.

درک، ساحلی بکر و تماشایی دارد که در 170 کیلومتری غرب چابهار و در فاصله 10 کیلومتری از روستای زرآباد واقع شده است. این روستا بر سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندر عباس و در جهت ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک قرار گرفته است.

مردمان درک به گویش شیرین بلوچی صحبت می نمایند و این روستا با کوشش مردم و مسوولان میراث فرهنگی هنوز بکری، پاکی و زیبایی خود را حفظ نموده است. متاسفانه برای پیدا کردن درک بر روی نقشه، باید نام آن را با واژه انگلیسی Darak یا ساحل درک Darak Beach جستجو کنید و هنوز این مکان زیبا با نام فارسی خود بر روی نقشه ثبت نشده است.

کجا بمانیم؟

به دلیل بکر و کوچک بودن آبادی درک و ناشناخته بودن آن، مهمانخانه و هتلی برای اقامت در آن وجود ندارد. از طرفی درک آن قدر زیباست که نمی توان از یک شب اقامت در ساحل آن و دیدن غروب و شب های پرستاره آن گذشت. پس می توانید در ساحل یا آلاچیق هایی که کمی دورتر از ساحل ساخته شده اند چادر بزنید.

اقامت در خانه های روستایی

در مصاحبه ای که خبرگزاری ایرنا با دهیار روستای درک -آقای عظیم اسحاقی- داشت؛ ایشان از آمادگی روستا و تزیین خانه های بومی و بلوچی برای پذیرش حدود 60 نفر در زمان عید نوروز خبر داده بود. هزینه اسکان، پذیرایی و اقامت هر گردشگر در شبانه روز در درک برای نوروز سال 1396، 88 هزار تومان بود. به نظر می رسد چنانچه برای اسکان در این روستا به مشکل بر بخورید یا وسایل لازم برای کمپینگ نداشته باشید؛ می توانید روی یاری اهالی درک حساب باز کنید.

*نکته مهم

روستای درک از مراکز خرید و پمپ بنزین ها بسیار دور است و مغازه ای که در داخل روستا واقع شده است تنها اقلام خوراکی بسیار کمی را می توانید از آن بخرید. پس حتما مواد خوراکی و دیگر وسایل مورد نیاز خود را قبل از سفر، یا در راه تهیه کنید تا در هنگام اقامت و شب مانی به مشکل بر نخورید. تهیه سایه بان برای روزهای داغ تابستان نیز واجب است.

امکانات

همان طور که پیشتر نیز گفتیم امکانات خاصی در روستای درک وجود ندارد؛ اما اگر برای شما مسئله ای به وجود آمد یا به چیزی نیاز داشتید می توانید روی یاری مردم خونگرم این منطقه حساب باز کنید. اهالی هر از گاهی با موتورهای خود به ساحل می آیند تا اگر مسافران مسئله ای دارند به آنها یاری نمایند. البته شایسته است گردشگران نیز قدردانی و تشکر ویژه ای در قبال یاری هایی که دریافت می نمایند انجام دهند. در کنار این ها مسجد جامع روستا، آلاچیق هایی که در نزدیکی ساحل ساخته شده اند و مغازه کوچک روستا نیز می توانند در زمان حضور در درک به یاری شما بیایند.

عجایب روستای درک راز رنگ سبز کویر

شاید برای همه سوال شده باشد که چطور در نزدیکی دریای عمان و در ساحل روستای درک، جایی که گستره وسیعی از آن را صحرا پوشانده نخل ها از زمین سر برآورده اند و دلبری می نمایند؟ این نیز یکی دیگر از عجایب روستای درک است. این جا در چند متری دریا، می توان آب شیرین یافت و این سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرجهتی شده است. در این جا با حفر چاهی دو متری می توان به آبی شیرین و زلال رسید که ساکنان درک با استفاده از آن انواع هندوانه، ذرت، نخل ها و … را کشت و برداشت می نمایند. در کنار این ها در این روستا انواع درختان چش، کرت (انجیر معابد) را نیز خواهید دید.

جهت دسترسی

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان کنارک، بخش زرآباد، آبادی درک

برای رسیدن به درک می توانید از دو جهت بهره ببرید؛ یا از سمت استان هرمزگان و شهر بندرعباس به سمت درک حرکت کنید و با عبور از بندر میناب و بندر جاسک خود را به این روستا برسانید. یا از سمت استان سیستان و بلوچستان به سمت چابهار و کنارک حرکت نموده و راه روستای زرآباد را در پیش بگیرید.

در هر دو صورت از آنجایی که درک منطقه ای کمتر شناخته شده است و تابلوهای مناسبی نیز در راه وجود ندارد که جهت را به شما نشان دهد تا جای ممکن از مردم محلی یاری بگیرید. جاده هر دو جهت نیز قدری دست انداز و چاله دارد؛ پس مجهز سفر کنید.

جهت روستای دَرَک زرآباد سیستان و بلوچستان برروی نقشه

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

mastanehtoline.ir: مجله مستانه، وبگاه گفتگو و انجمن بحث و تبادل نظر

kulu.ir: کولو: مجله جاذبه های گردشگری ایران

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 71892

به "روستای دَرَک زرآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دَرَک زرآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید