رکود فروش در صنایع دستی

به گزارش مجله سرگرمی، دو عامل در بازار صنایع دستی ایران باعث رکود فروش مصنوعات ماندگار در این حوزه شد.

رکود فروش در صنایع دستی

گزارش دنیای اقتصاد از نبض سه گانه بازار صنایع دستی ایران نشان می دهد: مطابق تحقیقات میدانی هفته گذشته از اوضاع 13 گروه (قلم) فراوریی صنایع دستی، در حال حاضر به رغم آنکه میانگین فراوری در گروه های منتخب حدود 3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نموده اما معدل فروش آنها 15 درصد کاهش یافته است. علت اصلی رکود فروش صنایع دستی، رشد شدید قیمت مواد اولیه فراوری و ساخت این مصنوعات عنوان می گردد که در معین قیمت فروش (ناشی از قیمت تمام شده) اثر مستقیم گذاشته است.

نتایج این تحقیق تعیین می نماید: میانگین فروش 13 گروه یا قلم صنایع دستی در حال حاضر حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نموده است. فراورینمایندگان صنایع دستی در عین حال، دومین علت کاهش فروش در این بازار را فشار مالی ناشی از تورم عمومی به خانوارها و گردشگران اعلام می نمایند که این تخریب قدرت خرید باعث شده خانوارها از خرید بعضی کالاها و خدمات انصراف دهند.

هفته گذشته سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی تهران از 3 شهریور ماه شروع شد. این نمایشگاه در واقع یک بازار بدون واسطه برای فعالان صنایع دستی و مشتریان آنها محسوب می شد که در آن فراورینمایندگان به صورت مستقیم فراوریات خود را به متقاضیان عرضه می کردند. به همین دلیل مشتریان می توانستند با قیمتی ارزان تر از بازار عادی این مصنوعات را خریداری نمایند. چون در نمایشگاه، این محصولات به صورت مستقیم و بدون حضور عوامل فرش، به خریداران عرضه می گردد.

با تحقیقات میدانی که دنیای اقتصاد در نمایشگاه صنایع دستی انجام داده رضایت فراوری، فروش و عرضه 13 رشته از صنایع دستی که شامل سماور زغالی، گلیم و جاجیم،خاتم کاری و میناکاری، مس و چاقو، زیورآلات و تسبیح تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، صنایع چوبی آشپزخانه، قلم زنی و معرق، ظروف سفالی و برنجی و مسی، پارچه ترمه، چاپ روی پارچه ابریشم، فرش دستباف و شیشه های تزئینی می گردد مورد آنالیز نهاده شد.

اوضاع نبض سه گانه این 13 گروه یا قلم صنایع دستی در 5 ماه اول سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می دهد به رغم اینکه تقاضا وجود دارد، اما عمده تقاضا ها منجر به خرید نمی گردد و عرضه نمایندگان حاضر علت آن را وضعیت مالی مردم عنوان کردند که همین امر موجب شده تا مردم اقلام غیر ضروری را از سبد خرید خود حذف نمایند که صنایع دستی نیز یکی از همین اقلام غیر ضروری محسوب می شد.

یکی از ویژگی های این نمایشگاه خلاقیت و ابتکار در فراوری وسایل تزئینی با شیشه بود. طیف عرضه صنایع دستی نشان می دهد که یک توریست خارجی یا یک مشتری داخلی صنایع دستی اگر بخواهد یک خرید ارزان اما با کیفیت مناسب را داشته باشد می تواند صنایع دستی چوبی آشپزخانه با میانگین قیمتی زیر 100هزار تومان را انتخاب کند.

برای خرید متوسط با کیفیت بالا نیز باید حدود 100 تا 300 هزار تومان هزینه نموده و سراغ خرید صنایع دستی شیشه ای بروند. بیشترین صادرات ایران در این حوزه مربوط به محصولاتی همچون زیورآلات سنتی و جنس نقره، فرش و زیرانداز، شیشه، سفال، سرامیک، پارچه، قلمکاری، خاتم، میناکاری و نساجی است و همچنین جعبه های استخوانی نیز از عمده صادرات کشور هستند که از محصولات صنایع دستی شهر اصفهان به شمار می رود.

در سال گذشته بیش از 281 میلیون دلار صنایع دستی در محل گمرک ثبت شده است اما به علت اینکه حجم زیادی از خروج صنایع دستی از کشور به صورت چمدانی انجام می گردد، برآوردها نسبت به تعداد گردشگران خارجی نشان می دهد که میزان آن نزدیک به 300 میلیون دلار است، اما هدف گذاری وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برای صادرات صنایع دستی 2 میلیارد دلار است.

در 5 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته میزان فراوری، فروش و قیمت 13 گروه (قلم) صنایع دستی با تغییراتی روبه رو بوده که میانگین میزان فراوری 3 درصد افزایش، میانگین میزان فروش 15 درصد کاهش را نشان می دهد و همچنین قیمت محصولات فراوریی صنایع دستی نیز حدود 30 درصد افزایش را تجربه کرد.

فراوری مس و چاقو با 65 درصد کاهش بیشترین افت فراوری و فرش دستباف با 40 درصد بیشترین میزان فراوری را به خود اختصاص داده اند. در حوزه فروش نیز خاتم و میناکاری با افت 70 درصدی بالاترین رتبه افت فروش و ظروف سفالی و برنجی با 40 درصد افزایش بیشترین میزان فروش در فراوریات صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.

با وجود اینکه اکثر فروشنده ها با کاهش میزان سود دریافتی خود در قیمت ها، ثبات ایجاد کردند اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه کالایی تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که طبق اعلام عرضه نمایندگان این فراوریات حدود 90 درصد افزایش قیمت داشته است. در حال حاضر حدود 20 هزار نفر در حوزه بازرگانی صنایع دستی فعالیت دارند و همچنین براساس آمار در سال گذشته 98 هزار نفر نیز در بخش فراوری صنایع دستی مشغول به کار بوده اند.

اشتغال زایی یکی از مسائل فراروی هر جامعه است و از آنجا که بیکاری معضلات عظیم مالی و اجتماعی به همراه دارد، لذا توجه به برطرف این مشکل در راس برنامه های مالی دولت ها قرار گرفته است. آنچه در این راستا مهم است اولویت بخشیدن برنامه های حمایتی دولت ها برای جهت دهی به آن دسته از فعالیت های مالی و اجتماعی است که نیل به این هدف را در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه میسر سازد.

در حال حاضر در دنیا رشد و توسعه مالی و اجتماعی نیازمند توجه به اجرای آن است و ایجاد اشتغال نیازمند دو پارامتر نیروی کار و سرمایه است صنایع دستی به دلیل دارا بودن خصوصیاتی مانند: سرمایه اندوز بـودن، کـاربر بودن، مشارکت دادن زنان در فراوری، متنوع کردن منابع درآمد خانوار، کاهش ریسک درآمـد، اسـتفاده آن از منـابع داخلـی و ارزش افزوده بالا برای کارشناسان مالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین در حال حاضر اغلب کشور به دنبال فعال کردن این حوزه هستند زیرا یکی از مهم ترین عوامل و راهکار های مبارزه با بیکاری که تاثیرات بلندمدتی بر توسـعه اقتصـادی کشورها دارد، است.

این حوزه می تواند سطح درآمد و معیشت و رفاه هزاران خانه دار روستایی و شهری فعال در این صنعت را ارتقا داده و علاوه بر توسعه مالی و ایجاد اشتغال موجب حفظ فرهنگ و اصالت بومی، انتقال هنر بومی و محلی و پیوند نسل ها نیز می گردد.

balio.ir: بالیو | مجله اخبار صنعت گردشگری

baliro.ir: تور بالی ارزان قیمت | تور اندونزی ، تور نوروز، بهار، تابستان، پاییز، زمستان بالی اندونزی

baham1.ir: مجله باهام | مجله تفریحی و سرگرمی دورهمی، با هم شاد باشیم

منبع: دنیای سفر
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42892

به "رکود فروش در صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکود فروش در صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید