فرسوده ها در قرق مجردها

به گزارش مجله سرگرمی، مونا محمدی - خبرنگار: بافت فرسوده یکی از معضلات اساسی محله های شهر تهران است و با توجه به زلزله خیز بودن پایتخت و قرار دریافت روی گسل های فعال و نیمه فعال، آسیب پذیری بافت فرسوده در بعضی از محله های شهر بسیار بیشتر است.

فرسوده ها در قرق مجردها

از این رو چند سالی است ضرورت نوسازی بافت های فرسوده و تجمیع پلاک برای رهایی از بافت های ریزدانه در مناطق بیست ودوگانه شهرداری تهران مورد توجه ویژه قرارگرفته و در مناطق شرقی پایتخت هم با جدیت بیشتری انجام می گردد. سیزدهمین تکه پایتخت هم با 7/5 درصد فرسودگی و با 4/16 درصد در پارسل های(قطعه) فرسوده، رتبه دوازدهم فرسودگی را در میان مناطق بیست ودوگانه تهران به خود اختصاص داده است ولی محله های این منطقه نیازمند نوسازی و مشارکت بیشتر شهروندان در این زمینه اند.

  • رتبه اول نوسازی برای محله دهقان

در میان محله های 13گانه منطقه، بافت فرسوده و ناپایدار محله های شهید اسدی، صفا و زاهدگیلانی در محدوده شهرداری ناحیه یک و محله دهقان در ناحیه 2 منطقه، بیشتر است. مهدی حقی مدیر دفتر توسعه ای محله های منطقه13 درباره مساحت بافت فرسوده و میزان نوسازی املاک این محله ها می گوید: محله زاهدگیلانی در ناحیه یک با 53 درصد فرسودگی، بیشترین بافت فرسوده منطقه را به خود اختصاص داده است. محله شهید اسدی هم با 29 درصد نوسازی در 10 سال اخیر کمترین میزان نوسازی را داشته است. همچنین محله دهقان با 55 درصد، رتبه اول نوسازی و محله زاهدگیلانی با 46 درصد، رتبه دوم نوسازی را در میان محله های منطقه13 دارند. او می افزاید:

در واقع 55 درصد این محله ها را خانه های فرسوده و کوچه های تنگ و باریک تشکیل می دهد که به دلیل ناایمن بودن معابرشان، امکان خدمت رسانی مناسب و مطلوب به ساکنان منازل مسکونی هنگام بحران و بروز حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و... به سختی انجام می گردد. همچنین به دلیل وجود کوچه های کم عرض و آشتی کنان، امکان تردد خودروهای جمع آوری زباله در این محله ها وجود ندارد و مکانیزاسیون دفع زباله ها با کندی انجام می گردد. این مسئله موجب افزایش آلودگی های زیست محیطی در معابر این محله ها هم شده است.

  • صدور پروانه ساختمانی در رتبه هفتم

آمار صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده منطقه نشانگر مشارکت ناکافی شهروندان در نوسازی است به طوری که در 10 سال اخیر این مشارکت بالغ بر 34 درصد بوده و منطقه ما رتبه هفتم صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را در میان مناطق شهر تهران کسب نموده است ولی مدیر دفتر توسعه ای محله های منطقه 13 دراین باره می گوید: با توجه به اینکه منطقه ما رتبه دوازدهم فرسودگی را دارد، این مسئله نشان دهنده وضعیت مطلوب صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده منطقه نسبت به مناطق دیگر است. از طرفی، طرح تجمیع پلاک و رسیدن به حداقل مساحت 150 مترمربعی، نشان دهنده بهبود کیفیت ساخت وساز در بافت فرسوده است.

اما در منطقه 13، از میان پروانه های ساختمانی که در بافت فرسوده منطقه صادر شده، بالغ بر 8/10 درصد پروانه های تجمیعی هستند. این موضوع نشان می دهد که ساکنان محله های بافت فرسوده تمایل چندانی به تجمیع و نوسازی ندارند و اجاره دادن منازل مسکونی به افراد مجردنشین را برای درآمدزایی به نوسازی بافت فرسوده ترجیح می دهند. چون سود ناشی از اجاره دادن املاک فرسوده به طور اتاق به اتاق از سود ناشی از فرایند ساخت وساز بیشتر بوده و همین موضوع باعث اجرایی نشدن طرح های تجمیعی بزرگ مقیاس در این منطقه شده است. چون به صورت متوسط از بین هر 5 پلاک فرسوده ای که در مجاورت یکدیگر واقع شده است، یک پلاک مجردنشین است و همین مانعی بر سر راه نوسازی و تجمیع پلاک های همجوار بوده است.

  • سودمالی و تیر برق مزاحم

نوسازی بافت فرسوده منطقه با موانع و چالش های متعددی روبرو است. مدیر دفتر توسعه ای محله های منطقه13 دراین باره می گوید: بافت نامنظم املاک محله های شهید اسدی و صفا، سود مالی استفاده استیجاری از املاک فرسوده نسبت به سود فرایند نوسازی، ریزدانگی بناها و امکان پذیر نبودن تجمیع به دلایل اجتماعی و کالبدی به ویژه در محله های صفا و شهید اسدی از عمده ترین موانع پیش روی نوسازی بافت فرسوده در این محدوده محسوب می گردد. حقی می افزاید: همچنین بازگشایی نشدن معابر به دلیل عقب نشینی نکردن بناهای ابتدای معبر، وجود موانع حرکتی از قبیل تیرهای چراغ برق مزاحم و در نتیجه سخت بودن حمل مصالح برای ساخت وسازهای داخل معابر کم عرض از دیگر عواملی است که روند نوسازی بافت فرسوده محله های ناحیه یک را با کندی روبرو نموده و باید شهروندان و نهادهای مرتبط در این زمینه بیشتر همکاری نمایند.

  • ارائه بسته تشویقی

مهدی حقی-مدیر دفتر توسعه ای محله های منطقه 13

با این حال با توجه به اهمیت و ضرورت نوسازی بافت فرسوده، برای تشویق مالکان به تجمیع بافت فرسوده تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شده است. مدیر دفتر توسعه ای محله های منطقه 13 دراین باره می گوید: صاحبان خانه های قدیمی در بافت فرسوده در صورتی که بخواهند ملک خود را تجمیع نمایند، مبلغی تا سقف 50میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن به آنها اعطا می گردد که این مبلغ را پس از تکمیل بازسازی ملک شان، باید بازپس دهند.

همچنین ارائه پروانه ساختمانی رایگان، معافیت از پرداخت عوارض و ساخت یک طبقه مازاد از دیگر تسهیلات اداره نوسازی برای این دسته از مالکان است. امیدوارم با همکاری ساکنان بافت فرسوده و همه نهادهای مسئول، شاهد نوسازی کامل بافت فرسوده در منطقه باشیم. شهروندان برای استفاده از این خدمات می توانند به دفتر توسعه ای محله های منطقه 13 در خیابان صفای شرقی، بین خیابان های کلینی و شهید پیچک، روبه روی بانک ملی، پلاک 86 مراجعه نمایند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33323427 تماس بگیرند.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14842

به "فرسوده ها در قرق مجردها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسوده ها در قرق مجردها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید