فشار پروتون برای نخستین بار محاسبه شد

به گزارش مجله سرگرمی، فیزیکدانان دانشگاه ام.آی.تی در آنالیز جدیدی پیروز شدند برای نخستین بار، توزیع فشار پروتون را محاسبه نمایند.

فشار پروتون برای نخستین بار محاسبه شد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ام. آی. تی نیوز، ستاره های نوترونی از متراکم ترین اجسام دنیا هستند. تراکم این ستاره ها به قدری است که یک قاشق چای خوری از آنها می تواند 15 برابر وزن ماه را داشته باشد. اکنون معین شده فشار پروتون ها حتی بیشتر از ستاره های نوترونی است.

فیزیکدانان دانشگاه ام. آی. تی(MIT) برای نخستین بار توزیع فشار پروتون را محاسبه کردند و دریافتند پروتون، یک هسته بسیار فشرده دارد که میزان فشار آن بیشتر از میزان فشار درون یک ستاره نوترونی است.

هسته پروتون فشاری را از مرکز آن به اطراف منتقل می نماید؛ در حالی که فشار نواحی اطراف آن، به قسمت درونی وارد می گردد. این شرایط مانند زمانی است که یک توپ بیس بال در حال بزرگ شدن داخل توپ فوتبالی باشد که در حال از دست دادن باد و جمع شدن است. این فشار رقابتی، به تثبیت ساختار کلی پروتون یاری می نماید.

پژوهشگران در این پروژه پیروز شدند برای نخستین بار توزیع فشار پروتون را با آنالیز توزیع کوارک ها(quarks) و گلوئون ها(gluons) محاسبه نمایند. کوارک ها، ذرات بنیادی و یکی از اجزای پایه ای تشکیل دهنده ماده هستند و گلوئون ها، ذره هایی هستند که بین کوارک ها مبادله می شوند تا آنها را به هم پیوند دهند.

فیالا شاناهان(Phiala Shanahan)، استاد فیزیک دانشگاه ام. آی. تی و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: فشار، یکی از جنبه های بنیادین پروتون است که هنوز اطلاعات کمی درباره آن وجود دارد. اکنون ما دریافته ایم که کوارک ها و گلوئون های موجود در مرکز پروتون، فشار بیرونی قابل توجهی فراوری می نمایند. با این آنالیز می توان تصویر کاملی از ساختار پروتون ارائه داد.

وی اضافه کرد: در طول 60 سال گذشته، دانش کافی در خصوص نقش کوارک ها در ساختار پروتون به دست آمده است اما ساختار گلوئون ها هنوز به طور کامل شناخته نشده و به خاطر سختی محاسبه و آنالیز، درک این ساختار سخت است.

این پژوهش، در مجله Physical Review Letters به چاپ رسید.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 13419

به "فشار پروتون برای نخستین بار محاسبه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار پروتون برای نخستین بار محاسبه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید