موزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی

به گزارش مجله سرگرمی، موزه آبگینه و سفالینه تهران به مجموعه ای تخصصی از سرامیک و شیشه سازی باستانی ایران مجهز است. این ساختمان تاریخی 1040 متر مربعی با ستونهای تزئینی، در طول سلسله قاجار و به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) ساخته شد. تا سال 1951 میلادی این ساختمان محل اقامت شخصی و دفتر کارش بود. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه باشید تا از جزئیات پلان موزه آبگینه و سفالینه تهران و همچنین ساعت بازدید موزه آبگینه و سفالینه آگاهی یابید.

موزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی

فهرست مطالب

تاریخچهسالن کریستال (بلور)سالن لاجورد 1 و 2سالن مینا کاری و مرواریدسالن سمعی و بصری و آباژورهای طلاییکتابخانه و سرسراها

تاریخچه

پس از اینکه برای تبدیل شدن به یک موزه خریداری شد، توسط تیم مهندسی اتریش، آلمان و ایران تحت نظارت هانس هولئین مورد تعمیر و نوسازی قرار گرفت. این ساختار با ارزش که در یک باغ 7000 متر مربعی واقع شده است، ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است. این بنا در حال حاضر با آجر پیچیده در نمای و همچنین گچکاری زیبا و ظریف، آینه کاری و حکاکی چوب در داخل دیده می شود. بین سالهای 1977 تا 1978، ساختمانهای اضافی در شمال و جنوب بنا ساخته شده و این باغ به یک مرکز فرهنگی تبدیل گشت.

سالن کریستال

این مجموعه از اقلامی شامل اشیای شیشه ای و کریستالی که به دوره های قبل و اوایل اسلام باز می گردند، شکل گرفت. تکنیکهای مختلف مانند ریخته گری شن و ماسه، ریخته گری ضربه ای، دمیدن، نقاشی تزئینی، حکاکی در ایجاد این اشیای استثنایی مورد استفاده قرار گرفته اند. در میان ارزشمندترین اشیای این سالن، کاسه های حکاکی شده از امپراطوری ساسانی و یک کاسه شیشه ای از امپراطوری هخامنشی نیز بچشم می خورند.

سالن لاجورد 1 و 2

مصنوعات سرامیکی متنوعی که در این سالن ارائه شده اند، متعلق به اواخر قرن 12 - 17 میلادی هستند. این اقلام متعلق به سلطان ایلخانیان بوده و همراه با مجموعه گرگان نمایش داده می شوند. در میان گچبری های زیبای این سالن، سرامیک های پیچیده با حکاکی های برجسته یا سیاه قلم بچشم می خورند. اقلام شیشه ای در سالن لاجورد 2 متعلق به قرن 17 - 19 میلادی هستند و در میان مصنوعات این بخش از پلان موزه آبگینه و سفالینه تهران، یک میز سرامیکی نه قطعه ای وجود داشته که به سبک قهوه خانه ها نقاشی شده است.

سالن مینا کاری و مروارید

این سالن برخی از قدیمی ترین مصنوعات شیشه ای و سفالی را از چغازنبیل و دشت قزوین را ارائه می دهد و بطری های عطر قدیمی، طلا و جواهر موارد اصلی هستند که در این بخش نمایش داده می شوند. اشیای سالن مروارید از قرن 9 و 10 میلادی هستند و سازه های گلی که بعنوان سرامیک نیشابور شناخته می شوند، در کنار بسیاری از اشیای شیشه ای و سرامیکی از دوره های مختلف اسلامی قرار گرفته اند.

سالن سمعی و بصری و آباژورهای طلایی

در این سالن، روش و تکنیکهای جستجوی یک مکان تاریخی به نمایش گذاشته شده و در اینجا یک نقشه تشابه مصنوعات تاریخی ایران باستان همراه با یک فیلم نشان داده می شود. سالن آباژورهای طلایی دارای مینا کاری خاصی در ظروف سفالی و کتیبه های قرن 10 تا 14 بعد از میلاد هست. این سبک ویژه مینا کاری در استفاده فلزات مختلف (مس، نقره و طلا) در پوشش سفال جالب بوده و بسیاری از صحنه های داستان و افسانه های گذشته را به تصویر کشیده است.

کتابخانه و سرسراها

این موزه یک کتابخانه تخصصی در طبقه پایین دارد با کاشی های زیبا و حکاکی هایی که تصاویری از داستان شاهنامه را منعکس می کنند. این کتابخانه حدود 4000 کتاب را به زبان انگلیسی و فارسی در زمینه هایی مانند باستان شناسی، تاریخ، معماری، هنر، جامعه شناسی نگه می دارد. اینجا برای عموم باز بوده و تنها با ارائه یک کارت شناسایی، بازدیدکنندگان مجاز به مشاهده، دریافت عکس و کپی کردن هر یک از کتابها هستند. اتاق سرسرا، مصنوعات سفالی و شیشه ای از دوره های مختلف اسلامی را نشان می دهد و در آن نمونه های خوبی از اقلام شیشه ای و کریستال های مات که در طول قرنهای 18 و 19 در فرانسه ساخته شده، نگهداری می شوند.

اطلاعات تکمیلی

آدرس موزه آبگینه و سفالینه: خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 59

تلفن موزه آبگینه و سفالینه: 02166708153

ساعت بازدید موزه آبگینه و سفالینه: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 19

قیمت بلیت موزه آبگینه و سفالینه: برای ایرانی ها 50000 ریال و برای غیر ایرانی ها 500000 ریال

در ادامه بخوانیددر تهران آخر هفته کجاها برویم؟

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همگردی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 115711

به "موزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آبگینه و سفالینه تهران؛ مجموعه ای از هنر سرامیک و شیشه سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید