وقتی چشم امیدمان به توریست های خارجی است!

به گزارش مجله سرگرمی، میناکاری را هنر عشق و آتش توصیف می نمایند؛ عشقی که به واسطه هنر روی ظرف مینا نقش می بندد و برای ماندگاری به آتش سپرده می گردد. هنری که این روزها به دلایل مختلفی حال و روز چندان خوشی ندارد.

وقتی چشم امیدمان به توریست های خارجی است!

میناکاری نیز از جمله صنایع دستی است که به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، به ناچار گران شده و به همین سبب بخشی زیادی از خریداران ایرانی اش را از دست داده و چشم به دست توریست های خارجی دوخته است.

مهدیه جعفری که در استان اصفهان کارِ فراوری آثار مینا را انجام می دهد، درباره مسائل و دغدغه های فراوری و فروش می گوید: با توجه به گران شدن ظروف اولیه کار میناکاری، قیمت فروش هم افزایش یافته است و طبیعتاً مشتری کمتری دارد. در واقع وضعیت بازار اصلاً خوب نیست.

او با بیان اینکه میزان فروش آثار میناکاری نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر شده است، ادامه می دهد: با توجه به ازیش قیمیت، بسیاری از مردم اصلاً توان خرید ندارند. همین موضوع باعث شده که فراوری ما نیز بسیار کاهش پیدا نموده است. اگر تا سال گذشته 10 بشقاب میناکاری سفارش می دادیم، الان به نصف کاهش پیدا نموده است.

جعفری برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی را در بهبود وضعیت بازار مؤثر می داند و می گوید: از آنجایی که مردم ایران که نمی توانند بخرند، نمایشگاه ها می توانند یاری نمایند که حداقل کارهایمان را به خارجی ها معرفی و صادر کنیم.

اما سیدسعید قادری، عرضه نماینده آثار میناکاری در بازار عودلاجان تهران وضعیت بازار صنایع دستی به دلیل حضور گردشگران خارجی خوب توصیف می نماید و می گوید: وضعیت بازار صنایع دستی را به دلیل حضور گردشگران خارجی نسبتاً خوب توصیف می نماید و می گوید: الان مصرف داخلی صنایع دستی کم شده است، مگر آنکه ارگان ها خریداری نمایند. همچنین افزایش قسمت منجر به کاهش فراوری شده است؛ اما وضعیت خرید توریست های خارجی خوب است.

او ادامه می دهد: به طور کلی در ماه آخر سال ارگان ها از ما خریداری می نمایند و وضعیت بازار خوب است. در طول سال نیز اغلب توریست های خارجی یا کسانی که می خواهند سفر خارجی بروند، مشتریان ما هستند.

همچنین مجید قلع ریز، هنرمند میناکار در استان اصفهان نیز در سخنانی درباره دغدغه های کاری خود، می گوید: متأسفانه فراوری ما به خاطر شرایط بازار، بسیار کاهش یافته است. به عنوان مثال قیمت لعاب 7 برابر و رنگ 5 برابر و به طور کلی جنس هم در بازار کم شده است. به عنوان مثال الان خودم دنبال مس هستم، اما می گویند نیست!

او همچنین درباره طرح های تکراری میناکاری، اظهار می نماید: به خاطر کاهش دستمزد هنرمندان، نقاش خوب هم بسیار کم شده است. نقاش های جدید در اصفهان بسیار کم است و بسیاری کسانی که کار می نمایند هم آموزش خوب ندیده اند. قدیمی ها کم کار شده اند یا به سراغ شغل های دیگر رفته اند. نقاشی ها به گونه ای شده است که فقط نما دارد و اصولی ندارد. در واقع تمام طراح ها تکراری شده اند و دیگر خلاقیت چندانی وجود ندارد.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14077

به "وقتی چشم امیدمان به توریست های خارجی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی چشم امیدمان به توریست های خارجی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید