پدیده رازآلود و ترسناکی که تایتانیک را به قعر اقیانوس کشاند

به گزارش مجله سرگرمی، سراب ها به فریب دهندگی معروفیت دارند. نمونه کلاسیک واحه در صحرا یا چشم انداز ای از کوه یخ در دریا است که ممکن است کاپیتان تایتانیک را گیج نموده باشد. اما سراب چیست؟ و آیا تصاویری که در جاده های داغ، امتداد بیابان و سطح دریا می رقصند، واقعاً حاصل تخیل هستند یا تصاویری از چیز های واقعی؟

پدیده رازآلود و ترسناکی که تایتانیک را به قعر اقیانوس کشاند

به گزارش خبرآنلاین، پاسخ در نحوه تفسیر چشم از نور خمشی است که این تصاویر را ایجاد می نماید. سراب تصویری از یک چیز واقعی است؛ حتی می توان از آن عکس گرفت. اما اغلب یک تصویر تحریف شده است و به راحتی می توان آن را اشتباه تفسیر کرد.

یانگ گفت: بینندگان نمی دانند انچه که می بینند چیست، بنابراین آن را به عنوان چیزی آشنا تشخیص می دهند. به عنوان مثال، در بیابان، سراب هایی که آسمان را منعکس می نمایند، اغلب به اشتباه به عنوان یک حوض آب تعبیر می شوند.

حتی اگر سراب را اشتباه تفسیر کنیم، یک سوال باقی می ماند:چگونه تصویر یک شی واقعی در مکان اشتباهی قرار گرفته است؟

پاسخ کوتاه، انکسار است، با خم شدن پرتو های نور در حین حرکت از میان مواد مختلف. وقتی نور از یک ماده عبور می نماید، معمولاً در یک خط مستقیم حرکت می نماید. اما وقتی نور با ماده متفاوتی برخورد می نماید، به سمت چگالی بالاتر خم می گردد. چگالی به دما بستگی دارد، بنابراین وقتی نور در دما های مختلف از هوا عبور می نماید، به سمت هوای خنک تر که متراکم تر است خم می گردد.

در نتیجه این فرایند، دو نوع سراب ایجاد می گردد که اولی، سراب بالایی است، زمانی که دریا بسیار خنک تر از هوای گرم تابستان است رخ می دهد. این همان چیزی است که گمان می نمایند در شبِ غرق شدن کشتی تایتانیک روی آب یخ زده تشکیل شد و کاپیتان کشتی را سردرگم کرد.

در هر صورت، هوای نزدیک به آب سردتر از هوای بالای آن است که با دور شدن از سطح دریا، هوا گرمتر می گردد. در نتیجه آن نوری که به سمت هوای سردتر و سطح دریا خم می گردد، سراب را ایجاد می نماید.

این باعث می گردد که جسم بالاتر از آنچه هست به نظر برسد و این به این علت است که چشم شما انتظار دارد نور در یک خط مستقیم حرکت کند، بنابراین به علت نور خم شده، جسم را در نقطه ای متفاوت تفسیر می نماید.

نوع دیگر سراب، سراب پایینی است، که معمولا در صحرا یا روی سنگفرش های داغ زمانی که سطح و هوای اطراف گرمتر از هوای بالای آن است، رخ می دهد. برای تماشا این سراب ها باید بالای گرم ترین لایه هوا باشید و نوری که از بالا می آید به سمت هوای خنک تر خم می گردد.

باز هم، چون چشم پیش بینی می نماید که نور در یک خط مستقیم حرکت کند، تصویر را پایین تر و وارونه تفسیر می نماید. اینگونه است که تصویری از آسمان می تواند مانند سطح آب در کف بیابان ظاهر گردد.

در هر دو مورد، تماشا سراب به شدت به موقعیت و زاویه دریافت نور بستگی دارد. شین تانگ می گوید یک تغییر کوچک در موقعیت می تواند باعث ناپدید شدن این پدیده نوری گردد.

منبع: livescience

منبع: فرارو
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164558

به "پدیده رازآلود و ترسناکی که تایتانیک را به قعر اقیانوس کشاند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده رازآلود و ترسناکی که تایتانیک را به قعر اقیانوس کشاند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید