چگونه فیلتر نور آبی را برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک فعال کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: روزی نیست که بدون تعامل با صفحه نمایش گوشی و مانیتور سپری کنیم و همان گونه که در جریان هستید تعامل با گوشی های هوشمند و کامپیوتر راه و رسم خاص خودش را دارد و استفاده نادرست از این ابزارها، آسیب هایی جسمی و ذهنی به دنبال دارند. یکی از این آسیب های جسمی که خیلی هم جدی گرفته نمی گردد، اختلال در ریتم شبانه روزی بدن است (circadian rhythm).

چگونه فیلتر نور آبی را برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک فعال کنیم؟

چنین عارضه ای انواع خستگی های مفرط را به دنبال دارد و به رغم اینکه آسیب های زیادی به بدن وارد می نماید، به راحتی می توان از وقوع آن جلوگیری کرد. مقصر اصلی در این عارضه، پرتو نور آبی است که از صفحه نمایش مانیتور و گوشی های هوشمند به چشم تابیده می گردد. این مشکل با فیلتر کردن نور آبی رفع می گردد و در ادامه قصد داریم برای شما روش های فعال کردن فیلتر نور آبی را در ویندوز و مک آموزش دهیم.

مشکل نور آبی در صفحه های نمایش

آسیبی که نور آبی به انسان ها وارد می نماید ریشه بیولوژیک دارد و بازتاب آن را در چرخه خواب افراد شاهد هستیم. مقدار نوری که بدن انسان در معرض آن قرار گرفته است، چرخه خواب افراد را فعال می نماید و در شرایط معمولی با کاهش نور خورشید، شبکیه چشم انسان و قسمت هیپوتالاموس (hypothalamus) مغز، بدن را وادار به فراوری ملاتونین (Melatonin) و دیگر هورمون های خواب آور می نماید تا آماده خواب شویم.

در این بین نور صفحه های نمایش ترشح این هورمون ها را مختل می نماید و مادامی که در معرض طیف نور آبی قرار داریم، بدن در شرایط بیداری به سر می برد. نور آبی از صفحه نمایش گوشی های هوشمند، لپ تاپ و مانیتور ساطع می گردد و حتی نور های مهتابی نیز دارای پرتویی از نور آبی هستند. با این حساب تا زمانی که چشم انسان با این نور آبی در تماس باشد، بدن ملاتونین کمتری ترشح می نماید و چرخه خواب انسان دچار اختلال می گردد.

اینجاست که پای فیلتر های نور آبی به میان می آید. خوشبختانه گوشی های هوشمند جدید دارای فیلتر نور آبی داخلی هستند. نصب فیلتر نور آبی در گوشی های هوشمند نیز کار چندان سختی نیست و کافی است این اپلیکشن ها را دانلود نمایید و فیلتر نور آبی را نصب کنید. برای فعال کردن فیلتر آبی در ویندوز و مک هم نگاهی به راهنمای زیر بیاندازید.

فعال کردن فیلتر آبی در ویندوز 10

مایکروسافت فیلتر آبی را در آپدیت آوریل 2017 به ویندوز 10 اضافه نمود، این قابلیت که در ویندوز با نام نایت لایت (Night Light)، شناخته می گردد طیف رنگ آبی را از صفحه نمایش حذف می نماید و به جای رنگ آبی، رنگ های گرم تری را نمایش می دهد.

برای فعال کردن فیلتر آبی در ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: دکمه ویندوز و ایکس را بفشارید و بر روی گزینه ستینگز (Settings) کلیک کنید یا عبارت Settings را در کادر جستجوی ویندوز 10 تایپ نمایید و پس از پیدا کردن این گزینه، آن را انتخاب نمایید.

گام دوم: از منوی ستینگز، گزینه سیستم را انتخاب نمایید.

گام سوم: گزینه دیسپلی (Display) را از منویی که در سمت چپ قرار گرفته است، انتخاب نمایید.

گام چهارم: برای روشن و خاموش کردن فیلتر آبی، قابلیت نایت لایت را فعال یا غیر فعال نمایید.

برای تنظیمات این فیلتر گزینه نایت لایت ستینگز (Nigh Light Settings)، را انتخاب کنید تا به تنظیماتی برای روشن و خاموش کردن فوری این قابلیت، تنظیم گرمای رنگ و زمان بندی فعال شدن قابلیت نایت لایت دسترسی داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم برای اینکه نیازی به فعال کردن دستی قابلیت نایت لایت در ویندوز 10 نداشته باشید، از قسمت زمان بندی (schedule) در تنظیمات فیلتر آبی، تعیین کنید که این قابلیت با غروب آفتاب فعال گردد. در چنین حالتی ویندوز 10 به صورت اتوماتیک موقعیت شما را شناسایی می نماید و زمان غروب آفتاب را تشخیص می دهد تا با فرا رسیدن این زمان، فیلتر آبی به صورت اتوماتیک فعال گردد.

امکان تعیین کردن زمان مخصوص برای فعال شدن فیلتر آبی در ویندوز 10 نیز وجود دارد، برای این کار کافی است وارد گزینه زمان بندی (schedule)، شوید و زمان تعیین برای فعال شدن فیلتر آبی را وارد نمایید.

پس از فعال شدن این فیلتر، نور صفحه نمایش سریعاً تغییر می نماید و جای طیف آبی را رنگ های گرم تری می گیرد. چشم شما ممکن است به سرعت به این تغییر عادت نکند، اما پس از مدتی به آن عادت می کنید و به راحتی می توانید بدون نگرانی برای اختلال در چرخه خواب پای مانیتور بنشینید.

فعال کردن فیلتر نور آبی در مک

اپل اولین بار در آپدیت مارس 2017 قابلیت فیلتر آبی را برای کامپیوتر های مک عرضه کرد. خوشبختانه فعال کردن این قابلیت در سیستم عامل مک نیز همانند ویندوز 10 بسیار راحت است و کافی است تا مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: وارد سیستم پرِفرِنسز، (System Preferences)، شوید.

گام دوم: گزینه دیسپلی را انتخاب نمایید و تب نایت شیفت (Night Shift) را باز کنید.

در صفحه ستینگز، به راحتی می توانید زمان فعال شدن نایت شیفت را به همراه طیف نمایش رنگ فیلتر آبی تعیین نمایید. ویژگی نایت شیفت در سیستم عامل مک سه حالت خاموش (Off)، تنظیمات دستی (Custom) و غروب تا طلوع (Sunset to Sunrise) دارد و بسته به صلاحدید خود می توانید فعال شدن فیلتر آبی را با یکی از این تنظیمات انجام دهید.

نرم افزار های مخصوص فیلتر آبی

همان گونه که اشاره کردیم نسخه های جدید ویندوز 10 و مک دارای ویژگی فیلتر آبی هستند. اما اگر به هر دلیل نسخه ویندوز یا مک شما دارای این قابلیت نیست در ادامه نرم افزار هایی رایگانی را معرفی می کنیم که مخصوص فیلتر آبی طراحی شده اند.

نرم افزار F.lux

این نرم افزار برای بستر ویندوز، مک و لینوکس به رایگان منتشر شده است و با محاسبه زمان طلوع و غروب خورشید، گرمای رنگ مانیتور را تنظیم می نماید. امکان فعال و غیرفعال کردن فیلتر آبی در این نرم افزار وجود دارد و به راحتی برای نرم افزار های طراحی یا تماشای فیلم و بازی می توانید این قابلیت را غیرفعال کنید و در زمان شب و وقتی که در اینترنت هستید این قابلیت را فعال نمایید.

نرم افزار Iris Mini

این نرم افزار هیچ تنظیمات خاصی ندارد و بدون اینکه کاربر را سردرگم کند، به راحتی فیلتر آبی را بر اساس زمان طلوع و غروب خورشید فعال می نماید. نرم افزار Iris Mini برای بستر ویندوز، مک و لینوکس طراحی شده و پس از نصب، با خیال راحت می توانید نور آبی را در صفحه نمایش فیلتر نمایید.

منبع: digitaltrends

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: برترین ها
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 61576

به "چگونه فیلتر نور آبی را برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک فعال کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه فیلتر نور آبی را برای محافظت چشم ها در ویندوز و مک فعال کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید