احتمال نخست وزیر شدن یک مهاجرزاده مسلمان در انگلیس

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، بی بی سی در گزارش خود می نویسد: می توانید تصورش را بکنید که روزی انگلیس یک نخست وزیر مسلمان داشته باشد؟ اگر تا چند سال پیش چنین تصوری دور از ذهن بود، امروز شاید ممکن تر از هر زمان دیگری به نظر برسد.

احتمال نخست وزیر شدن یک مهاجرزاده مسلمان در انگلیس

اختلافات درونی حزب حاکم انگلیس، ممکن است به کنار گذاشته شدن رهبر حزب، ترزا می، و گزینش یک نخست وزیر جدید بینجامد. در میان گزینه های موجود برای جانشینی می، نام نخستین وزیر مسلمان کابینه هم بسیار به چشم می خورد.

رسانه های بریتانیایی مدتی است از یک ستاره نوظهور و درحال پیشرفت در حزب محافظه کار سخن می گویند؛ او ساجد جاوید است که پله های ترقی را در داخل حزب و دولت طی نموده و اکنون سکان دار دومین وزارتخانه مهم انگلیس، یعنی وزارت کشور است و بخت اول جانشینی ترزا می، در صورت کنار رفتن او از قدرت به شمار می رود.

بر اساس این گزارش، شدت دریافت اختلافات داخلی در حزب محافظه کار بر سر نحوه خروج از اتحادیه اروپا و همچنین از دست رفتن اکثریت کرسی های پارلمان در نتیجه انتخابات زودهنگام سال 2017 موجب گردیده تا انتقادها از ترزا می افزایش یافته و احتمال کنار رفتن وی از ریاست حزب محتمل تر گردد.

رسانه های بریتانیایی از جاوید به عنوان یک گزینه مطرح برای نخست وزیری آینده، در صورت کنار گذاشته شدن ترزا می نام می برند. به گفته روزنامه فایننشال تایمز، موسسات شرط بندی شانس او برای نخست وزیری را بیش از دیگران می دانند.

رئیس حزب چگونه تغییر می نماید؟

بر اساس قانون، اگر 15 درصد اعضای حزب در پارلمان به نهاد موسوم به کمیته 1922 نامه بنویسند و خواستار به چالش کشیدن ریاست ترزا می شوند، این کمیته اجازه انتخابات درون حزبی را صادر می نماید. در این انتخابات، نمایندگان حزب در پارلمان، به رهبر حزب رای اعتماد می دهند و اگر او نتواند رای اکثریت حزب را به دست آورد، رای گیری دیگری برای نامزدهای رهبری حزب و در نتیجه نخست وزیری برگزار می گردد. با نارضایتی های موجود درون حزبی، رای عدم اعتماد به می، چندان هم دور از ذهن نیست.

در چنین شرایطی، احتمال اینکه اکثریت حزب محافظه کار به رهبران اصلی برگزیت، مثل بوریس جانسون و جیکوب ریس-ماگ رای ندهند وجود دارد.

اگر حزب محافظه کار بریتانیا بخواهد، ترزا می را کنار بگذارد و هم زمان نخواهد سرنوشت کشور و حزب را به یکی از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا بسپارد، شاید بتوان گفت که گزینه مطلوب تر برای اکثریت حزب - که مانند ترزا می، خواستار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بوده اند - انتخاب چهره تازه نفس و در عین حال هوادار معامله با اتحادیه اروپا، از داخل حلقه حاکم است و در میان گزینه های موجود، ساجد جاوید این شرایط را دارد.

با وجود اینکه بوریس جانسون با داشتن دو دوره شهرداری پایتخت و دو سال وزارت خارجه بریتانیا، نسبت به ساجد جاوید شخصیتی سرشناس تر و تاثیرگذارتر به شمار می رود، به نظر می رسد حتی در میان مردم عادی هم نسبت به جاوید، از اقبال کمتری برای رهبری کشور برخوردار است.

36 درصد شرکت کنندگان یک نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) در ماه گذشته گفته اند ساجد جاوید را گزینه مناسب تری برای نخست وزیری آینده می دانند، در حالی که این رقم درباره جانسون، 30 درصد بوده است.

اگر جاوید جانشین ترزا می گردد، که اصلاً بعید نیست، بریتانیا برای اولین بار در تاریخ یک رهبر غیرسفیدپوست خواهد داشت که همانند صادق خان، شهردار لندن، مسلمان و فرزند یک مهاجر پاکستانی راننده اتوبوس است.

ساجد جاوید کیست؟

ساجد جاوید 48 ساله و متولد شهر روچدیل انگلستان است. او در یک خانواده مهاجر مسلمان بزرگ شد. او که از اوایل دهه 1980 به جمع حامیان حزب محافظه کار پیوسته بود، در سال 2010 به نمایندگی از این حزب از شهر برامزگرو انگلستان وارد پارلمان شد و بعدها در دولت محافظه کار بریتانیا وزیر شد.

او در سال 2014 در مصاحبه ای به روزنامه دیلی میل انگلستان گفت پدرش در 17 سالگی از پاکستان به انگلستان آمده بود و به عنوان راننده اتوبوس مشغول به کار گردیده بود. جاوید گفته است که پدرش در میان مردم به آقای شبانه روزی معروف گردیده بود، چون به طور شبانه روزی کار می کرد.

در پی پیروزی صادق خان در انتخابات شهرداری لندن در سال 2016، جاوید اینگونه انتخاب شهردار جدید را تبریک گفت: تبریک از طرف یک فرزند راننده پاکستانی اتوبوس به یک فرزند دیگر راننده پاکستانی اتوبوس.

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 4438

به "احتمال نخست وزیر شدن یک مهاجرزاده مسلمان در انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال نخست وزیر شدن یک مهاجرزاده مسلمان در انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید