شورای انقلاب فرهنگی هم موافق شد ، زنان به استادیوم ها می آیند

به گزارش مجله سرگرمی، کافی است صحبت هایی که در در حاشیه بیست و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی درباره حضور زنان در استادیوم ها مطرح شده را مرور کنید تا ببینید فضا برای حضور زنان تا چه اندازه مثبت و امیدوارکننده است.

شورای انقلاب فرهنگی هم موافق شد ، زنان به استادیوم ها می آیند

زنان به ورزشگاه ها می آیند

بهانه تماشای خانوادگی بازی های فوتبال را که یادتان نرفته؟ همان بهانه ای که برای نخستین بار فرصت ورود زنان به ورزشگاه ها را فراهم کرد تا حتی به صورت مجازی و از روی پرده ای که در ورزشگاه آزادی نصب شده بود، بتوانند بازی تیم ملی ایران مقابل اسپانیا در رقابت های جام دنیای را تماشا و در ورزشگاه آزادی تیم ملی ایران را تشویق نمایند. حالا در آستانه جام ملت های آسیا، باز هم حرف از ورود زنان به ورزشگاه هاست اما صحبت هایی که امروز درباره این موضوع زده می گردد کجا و خط قرمزهایی که آن روزها وجود داشت کجا؟ واقعیت این است که همان حضورهای نصفه و نیمه، همان فوتبال دیدن های مجازی در ورزشگاه ها ثابت نموده که حضور زنان هیچ تضادی با هیچ یک از ارزش ها و قوانین جامعه ندارد و می تواند مسیر این حضور هموارتر هم باشد.

می توان باز هم بازی های حساس تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا را بتوان در ورزشگاه های کشور با حضور خانواده ها نمایش داد. می توان حتی امیدوار بود که مسابقات فوتبال با حضور تماشاگران مرد و زن برگزار گردد. خیلی هم می توان امیدوار بود. این امیدواری بی جهت به وجود نیامده است. کافی است صحبت هایی که در در حاشیه بیست و ششمین جلسه کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی درباره حضور زنان در ورزشگاه ها مطرح شده را مرور کنید تا ببینید فضا برای حضور زنان تا چه اندازه مثبت و امیدوارنماینده است.

بعد از قوه قضاییه که درباره ورود زنان به ورزشگاه ها چراغ سبز نشان داد و خاطرنشان کرد که در صورت رعایت شروط لازم، منعی برای حضور آن ها وجود ندارد، حالا نوبت شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از مسیری بگوید که برای ورود زنان به ورزشگاه ها باز می گردد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی: حضور زنان در ورزشگاه ها با رعایت قوانین قابل حل است

مخبر دزفولی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی در این نشست با اشاره به جلسه ای که با وزیر ورزش داشته درباره حضور زنان در ورزشگاه ها می گوید: در خصوص حضور خانواده ها در ورزشگاه ها نیز باید پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شورای انقلاب فرهنگی ارائه گردد. طبق قواعد و ظوابط و ایجاد امکاناتی که وزیر ورزش و جوانان به آن اشاره داشتند که در حال حاضر وجود دارد نباید مسئله ای برای حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود داشته باشد.

دزفولی رویکرد کلی شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها را این طور بیان می نماید: شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه ها اهتمام و رویکرد مثبت و سازنده ای دارد. این موضوع با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است و ان شاءالله در بقیه مراحل هم گام های خوبی برخواهیم داشت. تصویب پیشنهاد جدید مصوبات قبلی را تغییر می دهد و مصوبه جدید مبنی کار قرار خواهد گرفت.

این ادامه راه روشنی است که به قول وزیر ورزش از یک سال و نیم پیش برای هموار کردن مسیر ورود زنان به ورزشگاه ها، آغاز شده بود. نهادهایی که تا همین دو سال پیش مخالف این ماجرا بودند و موضع گیری های شدیدی مقابل حضور زنان در ورزشگاه ها داشتند، حالا به واقعیت این حضور پی برده اند و منعی برایش نمی بینند. البته که سه تجربه ای که به تدریج درها را به روی زنان باز کرد هم در تغییر این نگاه بی تأثیر نبوده است.

سلطانی فر: کلیه زیر ساخت ها برای حضور زنان فراهم است

حالا فضای کلی درباره حضور زنان در ورزشگاه ها به سمتی رفته که مسوولان به جای آنکه با احتیاط درباره این موضوع صحبت نمایند، به طور قاطع این اتفاق را حق مسلم زنان می دانند. مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در بیست و ششمین نشست کمیسیون فرهنگی می گوید: وزارت ورزش یک سال و نیم در حال کوشش است تا شرایط حضور بانوان در ورزشگاه ها با رعایت ملاحظات فرهنگی و شرعی فراهم کند و خوشبختانه زیرساخت ها نیز فراهم است و در دو سه مسابقه ای که حضور پیدا کردند، هیچ اتفاقی نیفتاد. تمام ملاحظات شرعی تاکنون رعایت شده و امیدواریم بتوانیم با فراهم کردن شرایط بیشتر، امکان حضور بانوان را در مسابقات مختلف فراهم کنیم.

در این نشست وزیر ورزش به طور رسمی اعلام می نماید که زیرساخت ها برای حضور زنان مهیاست: من اعلام می کنم کلیه زیرساخت از ورودی مجزا تا امکانات دیگر و شرایط فرهنگی و شرعی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها فراهم است.

و البته برای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای ورود زنان به ورزشگاه ها ممانعت قانونی به وجود می آورد هم فکری شده است که سلطانی فر درباره آن شرح می دهد: در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دادیم تا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اصلاح گردد تا دیگر مانع قانونی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها هم وجود نداشته باشد تا پس از آن شاهد حضور بانوان در عرصه ورزش همچون عرصه های فرهنگی هم باشیم و آنچه مسلم است یقین دارم با تحقق این مهم هیچ ناهنجاری فرهنگی رخ نخواهد داد.

داورزنی: دنیا می پرسد چرا زنان ایرانی اجازه تماشای مسابقات را ندارند؟

بعد از صحبت های وزیر ورزش، معاون حرفه ای و قهرمانی او هم در تأیید لزوم حضور زنان در ورزشگاه ها صحبت می نماید. محمدرضا داورزنی در همین رابطه می گوید: سوالی که دنیا همیشه از مسئولان ورزش ایران دارد این است که چرا با وجود این که بانوان ایرانی فعالیت حرفه ای ورزشی دارند اما اجازه حضور در ورزشگاه های ورزشی برای تماشای مسابقات را ندارند؟ البته با تدابیری که در این چند سال اخیر اتخاذ شده با توجه به الزامات بین المللی به گونه ای تعدادی از بانوان در گوشه ای از ورزشگاه ها حضور پیدا کردند اما واقعیت این است که نباید بدرفتاری ها و بی اخلاقی ها در یک مسابقه را به کل جامعه ورزش و تماشاگران تعمیم دهیم.

داورزنی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که در مسابقات ملی هیچ مشکل اخلاقی و بدرفتاری تماشاگران وجود نداشته است، تأکید می نماید: نباید صرف این که در یک مسابقه چندین تماشاگرنما بدرفتاری می نمایند جامعه چهل میلیونی بانوان و چند میلیون نفری بانوان ورزشکار و خانواده های آنها را از تماشای مسابقات فرزندان خود و تیم های ملی محروم کنیم.

و نگاه جالبی که فدراسیون دنیای والیبال نسبت به حضور زنان ما در ورزشگاه ها داشته، ماجرایی است که داورزنی به آن اشاره می نماید: در بولتن فدراسیون دنیای والیبال عکسی از تماشاگران بانوی والیبال ایران را چاپ می نمایند و می نویسند تاریخ والیبال دنیا چنین تماشاگرانی به خود ندیده است. تیم های ملی ما در هر جای دنیا بازی دارند تماشاگران زن و مرد از اقصی نقاط دنیا حضور پیدا می نمایند. از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا می کنم به این موضوع که حق مسلم بانوان ایرانی است توجه بیشتری داشته باشند تا بانوان ما در فضای سالم تر و آرام تر بتوانند در ورزشگاه ها حضور پیدا نمایند.

همه این صحبت ها، اشاره ها و تأکیدهایی که به حضور بی دردسر زنان در ورزشگاه ها شده است، نویدبخش اتفاقات مثبتی است که شاید ورود زنان به ورزشگاه ها را جلوتر از آن بیندازد که فکرش را می کنیم. شاید همین نیم فصلی که بیاید. یا حتی فصل آینده، بازی های لیگ، چهره سکوهای ورزشگاه ها، چهره متفاوتی باشد.

شاید تیم ملی در بازی هایی که در ایران برگزار می نماید، همه اقشار ملت هوادارش را روی سکوها ببیند. خانواده هایی که به تماشای فوتبال می روند. درست مثل خانواده هایی که هر لذت تماشای دیگری را با هم سهیم می شوند، بی دردسر می توانند در ورزشگاه های کشور خود فوتبال یا هر ورزش مورد علاقه دیگری را تماشا نمایند.

2 - 1

dorezamin: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 9348

به "شورای انقلاب فرهنگی هم موافق شد ، زنان به استادیوم ها می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورای انقلاب فرهنگی هم موافق شد ، زنان به استادیوم ها می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید